tisdag 25 juni 2019

NM i Sarpsborg – rond 7

Drazen Dragicevic förlorade mot Jonathan Westerberg. Foto: sjakkinorge.no 

MAX WAHLUND:
Jag fick ge upp ambitionerna att skriva dagens blogginlägg på nynorsk. Det finns inget nynorskt tangentbord på iphonen, och det går inte ens att fuska med Google Translate, där saknas det också. Och utan såna hjälpmedel vet jag inte ens hur jag ska försöka.

Den norska språksituationen är intressant och ganska udda. Jag har tillbringat några lediga stunder mellan partierna med att läsa på lite grann. Många vet att Norge har två officiella skriftspråk, som kallas bokmål och nynorsk. Bokmålet är ganska likt danskt skriftspråk och är ett minne från tiden fram till 1814 då de båda länderna hängde ihop i en politisk union, styrd från Köpenhamn. Nynorsk är ett försök att återspegla hur (nord- och mellan-) norska faktiskt talas.

Vad som kanske är mindre bekant är hur dessa varianter ändrats i flera olika omgångar och stavningsreformer under de senaste 150 åren, och hur det funnits och finns ytterligare varianter. Bokmål stod länge i ett slags konkurrensförhållande till ”riksmål”, som så att säga var en ännu mer ”konservativ” variant. De har dock nu så gott som smält samman. Nynorsk å sin sida befinner sig i en språklig miljö där man varit omgiven av olika varianter av så kallat ”landsmål”, lokala dialekter helt enkelt.

Mitt i allt försökte en statlig kommission länge förena alla riktningarna och skapa ett enda språk som kallades samnorsk. Detta fick de övriga riktningarna att sparka bakut, särskilt riksmål, förstås – det ligger ju i det konservativa att man vill behålla ”renheten”, alla blandningar är för dem vederstyggligheter. Det gick rentav så långt att en ”föräldraaktion mot samnorsk” startades 1951 av Riksmålsförbundet, och enligt Wikipedia var den en bidragande faktor till att samnorsk-försöken gavs upp till slut. Se bild. Lagen som styrde samnorsk-arbetet upphävdes inte förrän på 2000-talet, men nu verkar man ha slagit sig till ro med de olika språken.

Efter denna långa inledning, lite schack. Schweizerhissen stod på nedervåningen och jag fick en enkel seger. Därigenom har jag fortfarande chansen till min åtrådda FM-titel – då krävs dock segrar i de två avslutande ronderna. I morgon har jag vit mot den norske stormästaren Leif Øgaard, som jag alltså måste slå – och jag har aldrig slagit en stormästare i ett långparti förut. Det blir all or nothing. Jag kan i alla fall hämta inspiration från Mads Vestby-Ellingsen som slog mig i andra ronden. Såhär gick det när han mötte Øgaard igår.

Mads Vestby-Ellingsen – Leif Øgaard 
Svart drar

Den svarta damen har varit ute på bondejakt på damflygeln mest hela partiet. Ställningen är vunnen för vit, men dessutom finns ett avgörande hot som Øgaard missar:
24...a4? 25.Dd4!
med ostoppbar matt på g7.

Om jag kan få in nåt sånt ...

Vi har förstås en annan svensk än mig som är på jakt efter en titel, en finare sådan:

Drazen Dragicevic – Jonathan Westerberg 
Vit drar

Dragicevic sattes under press och balanserade i mittspelet på slak lina. Här fanns chansen att rädda partiet. Med c6-c5 evakuerades fältet c6 för damen. Skyddsnätet kunde ha fällts ut med 33.Ld6! med angrepp mot e6. Då kan 33...Dc6 lugnt besvaras med 34.Kg1. Svart klarar biffen även efter 33...Dxd6 34.Dxe6 eller 33...T3f6 34.bxc5. Men i tidsnöden ...
33.bxc5? Dc6 34.Kg1 Sxc5 35.Dc2 Te7



36.Kf1?
Vit har inte mycket till kompensation för kvaliteten efter 36.Kh2 Sd7 37.Lxd4 Txe1 38.Dxc3 Dd6, men det är enda chansen.
36...De8 37.Sg1 Tf5



38.Lxd4 Txe1+ 39.Kg2 Dc6+ 40.Kh2 Sb5 41.Lb2 Se6 0–1

Med den vinsten har Jonathan Westerberg stadig kurs mot en slutgiltig GM-inteckning. I näst sista ronden fylls också den nödvändiga kvoten av stormästare bland motståndarna: tre stycken. Han möter tätmannen Frode Urkedal, som så här långt har sex vinster och remi mot Jon Ludvig Hammer. Remi mot Urkedal och vinst i sista ronden bör räcka för att klara GM-normen.

Bakom täten, på 4,5 poäng, finns ytterligare tre svenskar: Carl Cederstam Barsk, Philip Lindgren och Dragicevic. Cederstam Barsk möter en stormästare med svart, de andra har svagare motstånd och bör kunna svinga sig vidare uppåt.

Resultat och partier.