onsdag 26 juni 2019

NM i Sarpsborg – rond 8

Frode Urkedal besegrade Jonathan Westerberg på toppbordet. Foto: sjakkinorge.no

MAX WAHLUND:
Jonathan Westerberg får vänta ännu en stund på den sista GM-inteckningen. Det blev förlust mot turneringsledaren Frode Urkedal i rond 8 och därmed är normchansen borta.

Westerberg har många säkra remipilar i sitt koger, när han verkligen vill ha en halva brukar exempelvis Antagen damgambit komma fram. Idag var det dock inte fråga om något sådant, istället valde det svenska hoppet en fullständigt halsbrytande öppning med både a6 och h6 inom de första fem dragen.

Jag ställde några frågor efteråt till Jonathan. Först den klassiska sportfrågan:

Hur känns det?
– Det känns okej, även om jag spelade bitvis horribelt idag. Det är mest kul att få spela en tävling av det seriösare slaget igen.

Hur kom det sig att vi såg denna udda öppning och inte nån säkrare uppställning?
– Jag får ibland bara ett infall att spela någon variant. Jag tänkte inte så mycket på att jag skulle spela för något särskilt resultat idag, men hade planerat att spela bättre.

Var passar schacket in bland jobb och studier i ditt liv?
– Jag tog kandidatexamen nyligen, men har jobbat parallellt under det senaste ett och ett halvt året. Tanken är att jag börjar jobba heltid från och med 1 augusti. Samtidigt kommer jag kanske att studera lite grann vid sidan om. Men jag försöker spela så mycket schack som jag hinner, och då gärna ha en så pass professionell roll som möjligt. I huvudsak är ju landslaget och elitserien prioriterat, men jag tycker att allting kan vara intressant att försöka spela.

Åter till partiet: Urkedal var inte sen att ta upp den kastade handsken och snart stod det pjäser i slag i parti och minut.

Frode Urkedal – Jonathan Westerberg 
Svart drar

Vilken av vits fyra(!) olika pjäser ska svart ta? Westerberg valde hästen på d5.

Urkedal spelade energiskt och fick en stor fördel, men Westerberg jobbade sig tillbaka in i partiet och här har han utjämnat:


Med 25...b5 håller svart ihop bönderna på damflygeln. I partiet följde istället 25...Sd3+ följt av slag på f2 för att byta av några bönder. Problemet är att vit får en fri a-bonde som visar sig svår att ha med att göra. Hela partiet.

Här försvann en gyllene chans att äntligen säkra stormästartiteln. Dock är det bara en tidsfråga innan den kommer.

Mina egna små titelförhoppningar grusades också. Jag hade behövt avsluta med två vinster och det gick inte. Dock blev det remi mot norske legendaren Leif Øgaard och det är inte fy skam. Partiet var en aning skakigt men jag är i alla fall nöjd med avslutningen:

Max Wahlund - Leif Øgaard
Vit drar

Dags att säkra remin:
36.Ke4! h4
Denna tar vi förstås inte. Kungen måste ha ett paraply när det regnar.
37.Kf5 hxg3 38.Kxf6
Nu hoppades jag på Tc1 för att schacka från sjätte raden, då står vit plötsligt bättre efter Tg7+. Men den lätta gick stormästarn inte på.
38...g2 39.Ta8+ Kh7 40.Ta7+ remi
Att fly längs h-linjen går inte, då blir det matt.

Leif Øgaard är som sagt en legendar. En av de roliga sakerna med dessa utlandseskapader är människorna man lär känna. I söndags gick jag på mässa i Sarpsborgs kyrka. Min värdinna Helena är präst i norska kyrkan och det var hon som ledde gudstjänsten. Efteråt åkte vi hem till en av församlingsmedlemmarna, drack vin och åt gott från Løkkevika handels utbud av delikatesser. Vår värd Ole Martin Huser Olsen visade sig vara inte bara en skicklig kyrkosångare utan även en schackintresserad och kultiverad man. Han kommenterade mitt blogginlägg om den norska språksituationen:
Interessant, vi må prate sammen om språksituasjonen neste gang vi møtes. Jeg skrev i sin tid en oppgave om den og den har interessert meg stort. Men et interessant sammentreff er at du spiler mot Leif Øgaard nå. I arkivet til NRK finnes en programserie i sjakk hvor en ung Leif Øgaard spiller et oppvisningsparti mot finske Heikki Westerinen. En av programlederne for serien er André Bjerke, poet og sjakk-entusiast. Han er en av de som var mest aktiv i riksmålsbevegelsen på 50 og 60-tallet, og stod bl.a. bak foreldreaksjonen mot samnorsk. Han har også skrevet den flotteste boken på norsk om sjakk: Spillet i mitt liv – André Bjerke. Den anbefales. Det er en blanding av selvbiografi og analyse. Spesielt har han forfulgt Evansgambiten som sin blå blomst og presenterer analyser, anekdoter og eksperimenter med utgangspunkt i den.
Här är NRK-programmet med partiet Westerinen–Øgaard.

Sveriges förre förbundskapten Anders Wengholm, känd för sitt mycket omfattande schackbibliotek, berättar att han är en av dem som har Bjerkes bok, som lagt grunden till ett antal segrar med Evansgambit.

Huser Olsen fortsätter:
(...og så vil jeg tilføye at det ikke er tilfeldig at han som poet engasjerte seg i riksmålsbevegelsen. Med ytterst få unntak var alle betydelige norske poeter eller forfattere - enten de skrev på riksmål/bokmål eller nynorsk - i mot samnorsk. Først og fremst fordi samnorsk var utelukkende et politisk skrivebords-produkt som hadde så å si ingen presedens, hverken i talemål eller i skriftspråk. Så det er helt naturlig at det avgikk ved døden.)
Snart avgår även detta mästerskap med döden. Men det är en rond kvar, i morgon klockan 10.

En avslutande fråga till Jonathan Westerberg:

Varför blir det inget spel i SM-gruppen i år?
– Jag kommer att spela Weekend-SM den första helgen, och träffa en vän som bor i Eskilstuna. Men jag hade inte lust att spendera någon längre semester i Eskilstuna denna sommar. Istället kommer jag mestadels att vara i Växjö och jobba. Samtidigt som jag tänkte börja förbereda mig inför Lag-EM i höst. Det var ett tag sen jag tittade på schack nu, vilket märks i vissa partier här.

Resultat och partier.

* * * * *

GCT-turneringen i Zagreb – rond 1


En dåsig Sjachrijar Mamedjarov i den varma spellokalen. Foto: Lennart Ootes 

Vi amatörer försöker väl finna det bästa draget i varje ställning. Världsmästaren kan däremot kosta på sig att göra drag som han vet står lägre i kurs hos datorerna. Ett belysande exempel: 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 e6 4.Lxc6 bxc6 5.d3 Se7 6.h4 h5 7.e5

Anish Giri – Magnus Carlsen 
Svart drar

Carlsen visste att ”teorin” rekommenderar 7...f6, men det var något som han inte kollat på i sin prepp. Han utgick från att Giri var bättre påläst i teorisvängarna. Så Carlsen improviserade fram 7...d6 med syftet att åstadkomma en obalanserad ställning, något som han var inställd på i just partiet mot Giri. Hans val grundades på vem som satt på andra sidan brädet, inte på vad datorerna kunde tänkas föredra.

Världsmästarens önskan gick i uppfyllelse, det blev en obalanserad ställning – och Giri gick helt vilse i variantskogen. Det hela var över i blott 23 drag.

Partiet Giri–Carlsen med Daniel Kings kommentarer.


Magnus Carlsen och Garri Kasparov. Foto: Lennart Ootes

När Garri Kasparov ställde upp för en intervju i Zagreb lyfte exvärldsmästaren fram just Carlsens förmåga att skapa obalanserade ställningar. Kasparov var full av beundran för Carlsens spel på sistone.

Det var en het rond på många sätt. Bara två av de sex partierna slutade i remi. Liksom Giri gjorde Vishy Anand flera svaga drag. Motståndaren Jan Nepomnjasjtjij hade en ursäkt för misstagen: ”Det var alltför varmt i spellokalen, det var snudd på omöjligt att koncentrera sig på spelet. Det var kanske en av anledningarna till att Vishy fattade en del konstiga beslut.” Fler spelare klagade på värmen. Det borde gå att åtgärda till nästa rond.

Rondreferat hos Chess.com.

Rond 1 
Anish Giri – Magnus Carlsen 0-1 
Fabiano Caruana – Hikaru Nakamura 1-0 
Wesley So – Ding Liren 1-0 
Maxime Vachier-Lagrave – Levon Aronian remi 
Vishy Anand – Jan Nepomnjasjtjij 0-1 
Sjachrijar Mamedjarov – Sergej Karjakin remi

Partierna

Rond 2 (torsdag kl. 16.30)
Ding Liren – Sergej Karjakin 
Hikaru Nakamura – Sjachrijar Mamedjarov 
Jan Nepomnjasjtjij – Fabiano Caruana 
Magnus Carlsen – Vishy Anand 
Levon Aronian – Anish Giri 
Wesley So – Maxime Vachier-Lagrave