söndag 23 juni 2019

NM i Sarpsborg – rond 2 och 3

Thomas Ernst besegrade Sheila Barth Sahl i rond 2. Foto: sjakkinorge.no

MAX WAHLUND:
Milda Matilda! En dubbelrond med en dubbelnolla är ingen behaglig upplevelse, men det var precis vad jag fick uppleva idag. Första partiet var mot unge talangen Mads Vestby-Ellingsen. Jag tyckte jag kom bra men i själva verket hade han koll hela tiden. Sedan gnetade han ner mig i ett slutspel jag möjligen hade kunnat hålla med bästa spel. Men bästa spel och jag hör inte ihop i samma mening tyvärr.

Inget är så svårt som partiet direkt efter en förlust, tycker jag. Man möter nån sämre spelare (i schweizerturneringar) och vill bara vinna fort och få alltsammans överstökat. På andra sidan bordet satt nu en glad norrman på 1600 som gång på gång intygade hur roligt det var att få möta så bra spelare som jag. Ungefär samma bibbelbabbel som jag själv brukar köra mot bättre spelare alltså. När vi väl började spela hamnade han snabbt i tidsnöd, men ställningen höll han uppe helt ok. Tiltad som jag var gick jag rakt emot de goda råden jag fick i Halmstad och satte igång ett hejdundrande och helt utsiktslöst angrepp. Jag började med att offra pjäs och fortsatte sedan slänga ved på brasan. Veden brann upp utan någon större påverkan på den norska ställningen - jag började känna mig som Karl XII vid Fredrikstens fästning. Nu var vi båda i rejäl tidsnöd, och en verklig comedy of errors utbröt när min nervöse motståndare vände partiet och själv gick till mördande angrepp, samtidigt som han bjöd remi i nästan varje drag, medan jag hela tiden avböjde och flydde för livet med den nakna kungen allteftersom den vita fördelen antog alltmer groteska proportioner. Här kom sista remianbudet:

Kolbjørn-Albin Johansen – Max Wahlund 
Vit drar

Vit spelade 36.Dxe8 och bjöd ännu en gång remi. Stockfish bedömer vits fördel till 24(!) bönder. Istället för att anta spelade jag 36...exd5 men efter 37.La5+ blev det inga fler anbud.

Två av de tre tillåtna nollorna redan inkasserade alltså, om jag ska bli FM – något som onekligen vore ett hån mot hela Fides titelsystem, men risken verkar liten. Nåja.

Efter detta dubbelhaveri begav jag mig tillbaka till mitt norsk-svenska värdpar Helena och Anders i Løkkevika, ett par mil söder om Sarpsborg. Jag har känt dem länge men senast vi hördes bodde de i Oslo. Därför blev det en glad överraskning när vi sågs i våras och de bjöd in mig att bo hos dem under NM i det hus de tagit över från äldre släktingar och gjort till en liten samlingspunkt i byn nere vid havet. Løkkevika handel är namnet och här finns både café och butik. Såväl lokalboende som besökande från Halden, Sarpsborg och rentav Oslo kommer hit för en avslappnad stund i denna kultur- och kultmiljö. Bakgrundhistorien finns här, norsk språkövning (artikeln är från nyöppningen 2017).

Resten av kvällen tillbringades med Helena och Anders med mat och dryck, och tillsammans med Helenas bror och svägerska Fredrik och Elin provade vi också årets skörd av Løkkevika-cider. Smaken måste beskrivas som klart barnförbjuden - för att tala vinprovarspråk har den en första doft av begynnande löpgrav, innan vildäpplena slår an som en silverkula i tinningen, och eftersmaken som en målning av Gustaf Cederström. Ingen Coca-Cola direkt!

På tal om Coca-Cola så är det en verklig samvetsdryck för caféer med anspråk. Föräldrar kommer till caféet med sina barn, och barnen vill ha Coca-Cola - inget annat. Helena och Anders gillar inte det. Detta är det andra caféet jag vet (det första låg i Linköping) där ägarna inte vill sälja Coca-Cola. De vill erbjuda något bättre. Problemet är att barn inte tycker att det finns något bättre. Linköpingscaféet gav med sig - vi får väl se hur det går här.

I morrn är det ny rond, jag ska ta något sövande mot tilten, och på bord 3 möts Tom Rydström (ende svensk på full pott) och Jonathan Westerberg.

Resultat och partier.

* * * * *

LG: Om du följer direktsändningen från NM och ser något publiceringsbart så hör gärna av dig. Det gjorde Jan Melin:

Thomas Ernst – Sheila Barth Sahl 
Vit drar

Ernst vann efter 23.Dxg5. Som Jan påpekar är 23.Td8+! ännu starkare: ”Det är Stockfishs förslag, men visar ändå att det man först ser inte är det bästa.” En möjlig fortsättning efter tornschacken: 23...Ke7 24.Dxg5+ f6 25.Dxg7+ Kxd8 26.Td1+ Ld7 27.Dxh8+ Kc7 28.exf6 osv. Partifortsättningen:
23...Ld7 24.h4 c5 25.Td6 Le8 26.Ted1 Df3 27.Td8 f6



28.Txe8+ Kxe8 29.Dg6+ uppg.

Jonathan Westerberg var mycket illa ute mot Anders Hobber i rond 2, men här hade han åter kommit på fötter:

Jonathan Westerberg – Anders Hobber 
Svart drar

Svart kunde ha slagit vakt om sin fördel med 37...Txb4+! 38.Sxb4 Dxb2+ 39.Kc4 Dxa1 osv. I stället följde:
37...Lxb2?? 38.Ta8! Dd1+ 39.Kxb2 Dd2+ 40.Kb3 Dd1+ 41.Kc3 uppg.

Ett tema i tiden: danska språket. Jesper Hamark lyfter fram en dansk julgransodlare: ”Det finns (minst?) två fina Hasse & Tage när Lindeman goes dansk som Hans Christian. Avslutningen på Julgransuppfödare, historia från spårvagnen i Köpenhamn, tycker jag är underbar.”

Sören Svensson berättar att förberedelserna för Manhems schackvecka i Mölnlycke kulturhus den 10–18 augusti är i full gång. GM-gruppen i Mölnlycke och Tepe/Sigemanturneringen i Malmö – kommer det att arrangeras fler GM-turneringar i Sverige i år?

Vem behöver medicin när det finns supportrar som Anton Åberg: "Läser dagligen din blogg med stor glädje. Hoppas du kommer ur diverse tunnlar med förnyade krafter! Du behövs vid tangentbordet för att fortsätta sprida glädje till alla schackentusiaster. Du är bäst!!"

Och som Börje Pettersson: "Jag önskar dej god hälsa och allt gott framöver, din blogg är ovärderlig och en av de ting som höjer vår livskvalité. Att den inte bara innehåller schack utan även andra funderingar och rapporter från oaser av olika slag gör den bara ännu bättre!"

* * * * *

Bland de tjugo främsta inför sista ronden i Teplice Open finns nitton stormästare. Enda undantaget är Jagadeesh Siddharth som är världstvåa U12. Han är född i Indien men representerar numera Singapore. Han har slutat sin skolgång för att ägna sig helt åt schack.

Det är fem spelare i tätgruppen på 6,5 poäng, och en stor grupp på 6 poäng, däribland Jagadeesh Siddharth.

Det var många remier på toppborden i näst sista ronden. Det lutade länge åt remi även i följande toppduell:

Jevgenij Vorobiov – Alon Greenfeld 
Svart drar

Slutspelet torn och springare mot torn hade pågått i 23 drag så det var en bra bit kvar till att 50-dragsregeln skulle träda i kraft. I diagramställningen finns det bara ett drag som leder till remi vid fortsatt korrekt spel. Det är 82...Tb7+! och efter 83.Kc8 ska tornet dra sig tillbaka. Då finns det tre fält att välja på för att hålla remi: b5, b4 och b2. Min assistent Nalimov visar att b1 och b3 har falluckor. Att kliva rätt i det läget är alltså inte enkelt. I partiet följde:
82...Ta1? 83.Sb8
Nu kan svarts torn inte gärna lämna a-linjen.
83...Ka8 84.Kc8 Ka7 85.Kc7 Ka8 86.Tc2 Ta7+ 87.Kc8



87...Th7
Eller 87...Ta1 88.Sc6 Ta6 89.Tc5 Ta1 90.Tb5 med matt.
88.Sd7 uppg.

Resultat och partier.